Naar de sisters! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jennifer Groot - WaarBenJij.nu Naar de sisters! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jennifer Groot - WaarBenJij.nu

Naar de sisters!

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

13 Maart 2013 | Ghana, Kumasi

Lieve allemaal,

Bedankt weer voor de lieve reacties. Vandaag ben ik naar de sisters geweest om afspraken te maken over het werk dat ik kan doen in Kumasi met de straatkinderen. Hieronder een verslag van gister en vandaag! De komende dagen ga ik lesgeven aan de kinderen hier, dus van 't weekend komt er denk weer een nieuw verslagje.

Dikke knuffels!

Dinsdag 12 maart 2013
Weer een nieuwe dag op de daycare. Vandaag zou ik ’s ochtends meekijken bij Kate. De kinderen in haar klas zijn net iets ouder dan in de klas van Grace. De kinderen gingen net na negenen de klas in en Kate zadelde me gelijk op met wat nakijkwerk. Ik vond het prima, dan had ik tenminste iets te doen! De kinderen moesten thuis de juiste werkwoorden bij de juiste lichaamsdelen plaats: Nose – Smell; Tongue – Taste; Ear – Hear; Eye – See; Mouth – Eat. Enkele kinderen hadden het helemaal goed, maar de meeste niet. Bij mij komen er dan direct vragen in me op: Kunnen de kinderen de woorden wel goed lezen? Kennen de kinderen de Engelse woorden? Kunnen de kinderen wel goed schrijven? Kortom, een hoop mogelijkheden, waarom kinderen bepaalde vragen fout hebben. Maar helaas had ik vandaag geen tijd om erachter te komen hoe het komt dat de kinderen fouten maken. Dat zal later blijken als ik in kleine groepen les ga geven.

De les bij Kate begon met het opzeggen van een gebedje. Daarna werden de dagen van de week opgezegd en de maanden van het jaar. Opvallend dat keer op keer de maand november werd vergeten. Nu ben ik het wel met de kids eens, het is ook geen bijzondere maand… Maar hij hoort er toch wel echt bij! Na enkele malen het geheel herhaald te hebben, was het tijd voor een schrijfles. In de klas zijn er verschillende niveaus aanwezig wat betreft het schrijven. De docente liep tijdens de les wat rond en hielp hier en daar met het schrijven van de letters en figuren. Zelf hielp ik ook een beetje mee, daar waar kinderen erg veel moeite hadden. Na ongeveer een tot anderhalf uur waren de meeste kinderen klaar met schrijven. Ik mocht de schriftjes weer nakijken. Om half elf ging de schrijfles over in een rekenles. De kinderen dreunden met z’n alle de tafel van drie op. Dit deden ze als volgt: 1 3 3; 2 3 6; 3 3 9; 3 4 12; … Wederom vroeg ik me af: Weten de leerlingen nu daadwerkelijk dat ze met tafels aan het werk zijn, of dreunen ze slechts een getallenlijn op? In de klas van Kate ging het er beduidend gestructureerder aan toe dan in de klas van Grace. Maar daarbij had ik zo nu en dan nog wel mijn vraagtekens en twijfels.

Tussen de middag at ik brood. Ik had hier speciaal om gevraagd omdat m’n maag al het warme eten (en voornamelijk het eten bereid in megaveel olie) niet echt aan kan. Na het eten volgde ik een les science. Althans, zo werd de les genoemd. In werkelijkheid stonden er vijf vragen op het bord, die grammaticaal gezien niet helemaal correct waren. De kinderen moesten bij de vragen het juiste antwoord onderstrepen. De kinderen kregen de tijd om alles over te schrijven en om de goede antwoorden te onderstrepen. Ondertussen ging de docent eten, bellen, enz. Hij was niet echt bezig met de les. Ik vond dat ik zelf ook tamelijk onnuttig bezig was en heb het lokaal verlaten. In de keuken ben ik aan de slag gegaan met de rekenboekjes die ik had meegenomen uit Nederland. Ik heb enkele lesopzetten gemaakt, dingen die ik met de kinderen kan doen. Toen was het alweer half drie en heb ik buiten nog wat spellen gedaan met de kinderen: Met de bal overgooien; Basketballen (zonder baskets); Met een autootje rijden; Kinderen kietelen; Enzovoorts. Toen de kinderen om drie uur naar huis gingen, keerde de rust weder. Ik las wat, schreef wat en de avond ging voorbij. Op naar een nieuwe dag!

Woensdag 13 maart 2013
Deze ochtend werd een rustige ochtend. Ik ging wat Engelse lessen voorbereiden, zonder daarbij verder bij een klas te gaan kijken. In twee uur werkte ik het hele eerste boek door en kwam op aardig wat ideeën voor de lessen. Gelukkig hielp de methode ook aardig mee, want zij hadden al veel voorbeelden van spelletjes.

De rest van de dag deed ik een beetje rustig aan. Dani en Mirjam brachten vandaag om half twee hun kinderen van het project naar huis. Op deze manier konden we om twee uur vertrekken richting de zusters. Met de landrover, bestuurd door Dani, gingen we op weg naar Kumasi. Eerst over de hobbelwegen van de rurale gebieden, daarna over de drukke wegen in de stad. Het was ongeveer een uurtje rijden. Mirjam belde voor de zekerheid nog even naar de sisters of ze het nog wisten dat we langskwamen. En jawel, wonder boven wonder, ze waren het niet vergeten!
Om drie uur bereikten we de Roman Hill. Hier staat een opvallende kerk met twee torens. Opvallend in de zin: Je ziet hem van verre staan, jawel omdat hij op een hill staat! Tegenover de kerk was de ingang van het project. De naam van het project ben ik even vergeten, maar daar kom ik nog wel achter een dezer dagen. Binnen waren enkele kinderen spelletjes aan het doen. We werden naar een kamer gebracht. Even later kwam Sister Olivia (ik schrijf het even zo, maar de naam zul je vast anders spellen. De uitspraak leek in ieder geval op Olivia!) binnen. Zij verwelkomde ons. Ook werd ik voorgesteld aan twee andere sisters die binnen kwamen lopen. Wederom excuses dat ik de namen ben vergeten. Een heette in ieder geval (Oh) Maria. Dani en Mirjam kende sister Olivia al. Aan de zuster vertelde ik met welk doel ik naar Ghana was gekomen. Omdat het project in Kokobeng weinig straatkinderen herbergt (zeg gerust: Geen) wilde ik graag elders met straatkinderen werken. De sister begreep het compleet en ik was van harte welkom. Met Pasen waren ze een tijdje dicht, maar vanaf 9 april kon ik komen. De dag begint dan om half negen met een brieving. Om negen uur ga je de straat op met een sister en wat andere vrijwilligers. Om half twaalf is er een lunch tot half een. Dit doe je in de stad met de andere vrijwilligers (of je moet zelf brood meenemen, maar hier hebben ze geen broodzakjes dus dat wordt lastig). Vervolgens is er bij de sisters in het gebouw de hele dag een programma. ’s Middags kun je met de kinderen spelletjes doen, er zijn mogelijkheden tot het houden van interviews en er worden lessen gegeven. Kortom, er is genoeg te doen. In principe zijn de sisters open tot vier uur ’s middags. Vrijwilligers mogen echter vanaf twee uur het gebouw verlaten om in de stad te gaan winkelen, dingen uit te werken voor school of terug te reizen naar hun slaapplaats. Ik was direct enthousiast. De sister vertelde dat vrijwilligers vaak meer voor elkaar krijgen dan de lokale bevolking. Een gesprekje waarin je vertelt dat je ‘hun vriend’ wil zijn als ze terug gaan naar huis en terug gaan naar school kan al grote veranderingen met zich meebrengen. De afgelopen periode zijn er in totaal 15 straatkinderen teruggekeerd naar hun ouderlijk huis en hebben zij de school hervat.
De sisters was erg geïnteresseerd in het project van Dani en Mirjam en in mijzelf. Ik voelde me er erg op m’n gemak. Dani bracht nog een nieuw onderwerp ter sprake. De sisters gaan eens in de zoveel tijd op pad om naar de geboorteplaats van de straatkinderen te gaan. Hier bezoeken zij dan families van straatkinderen. Enerzijds om te kijken uit welk milieu de straatkinderen komen. Anderzijds om te kijken of de kinderen die teruggegaan zijn naar de familie ook daadwerkelijk goed terecht zijn gekomen. Het leek me fantastisch om een keer mee te gaan. Een reis naar het noorden staat helaas pas in augustus gepland. Volgende week staat er echter een reis naar Cape Coast gepland. Ik ben niet gek op het reizen hier, maar de sisters hebben een eigen bus. En dan wil ik natuurlijk graag mee!

Tegen het einde van het gesprek spraken we af dat ik dit weekend naar de stad ga. Op maandag ga ik dan ter introductie naar de sisters. Ik moet daar om half negen zijn, dus dat wordt nog spannend. Ik krijg dan een rondleiding en we gaan dingen afspreken voor de reis. Op dinsdag reis ik naar Cape Coast en op woensdag reizen we weer terug. Na Pasen ga ik dan waarschijnlijk bij Adwoa wonen om van daaruit het werk bij de sisters te kunnen uitvoeren. Het was een zeer informatieve, waardevolle dag. Ik heb veel kunnen voorbereiden voor de lessen en er is mij veel duidelijk geworden over de situatie bij de sisters. Ik kijk ernaar uit om daar te gaan werken. Want dat is toch echt het doel waarvoor ik gekomen was! M’n enthousiasme is terug! Yes!

  • 13 Maart 2013 - 20:29

    Ma :

    Heb je net gemaild, maar reageer ook nog hier even. Kan je je broodblik niet gebruiken waar je, je medicijnen in had zitten? Ben ook wel reuze benieuwd naar de tijd bij de sisters. Ik blijf die bus voor me zien van sisteract ;-)

    Nou lieverd, ben super trots op je en weet je bent nooit alleen. Dikke knuf van ons allemaal

  • 13 Maart 2013 - 21:53

    José Van Den Berg:

    Hi Jennifer, goh wat kan jij lekker schrijven, het is net of ik er bij ben........
    Weet dat we aan je denken en voor bescherming bidden! God is met je, dus je bent noooooooit alleen. Liefs xxxx groetjes ook van Flippie

  • 14 Maart 2013 - 10:19

    Trudie:

    Nou ik lees wel dat het onderwijs heel anders is dan bij ons,knap hoor om je daar in te storten,
    En nu naar een nieuw project van de sraatkinderen ,dat is ook een hele uitdaging,veel succes'
    erg leuk om te lezen Groetjes Trudie

  • 15 Maart 2013 - 18:54

    Laura Heine:

    Hee jen, gave verhalen zeg! Fijn dat je je draai daar nu een beetje gevonden hebt! En heel interessant om te lezen hoe alles daar in zn werk gaat! Hier morgen spannende wedstrijden voor dijkvogels en futura, wel duimen he vanaf daar! of trek ff een shirtje aan :) Heel veel succes en plezier nog en doe voorzichtig! X lau

  • 17 Maart 2013 - 19:30

    Juul:

    Hey Jen!

    Behoorlijke verslagen van jou, maar had ook niet anders verwacht. Ik ben er is ff rustig voor gaan zitten en leuk om allemaal te lezen. Fijn dat je het naar je zin hebt en dat je doel steeds dichterbij komt! Ik hoorde van Arjen dat je al goed op de hoogte was gebracht van de wedstrijd, promotie binnen, weer een zorg minder;)

    Geniet er van! Ook van het weer want hier blijft het maar winters:(

    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Vrijwilligerswerk in Ghana

Vorig jaar ben ik met mijn opleiding, Lerarenopleiding Aardrijkskunde, drie weken naar Ghana geweest. Ik heb het land doorkruist, samen met mijn klasgenoten, van noord naar zuid en van west naar oost. Hierbij heb ik veel gezien aan zowel natuur en cultuur. Ik heb veel geleerd over Ghana en Afrika dat ik kan gebruiken tijdens mijn aardrijkskundelessen op de middelbare school. Echter, tijdens mijn reis ontdekte ik dat drie weken eigenlijk te kort is om daadwerkelijk het land beter te leren kennen. Ik heb ontdekt dat er veel meer uit deze studiereis te halen is, wanneer je er voor een langere periode verblijft. Het 'schoolreisje' heeft een prachtig fotoboek opgeleverd en veel ervaringen, maar de wens om terug te keren naar Ghana was bij terugkomst in Nederland direct aanwezig.

Ik ben me gaan verdiepen in de mogelijkheden. Allereerst, om een half jaar weg te kunnen, moet je zorgen dat je de vakken die in dat jaar worden gegeven al behaald hebt. Vorig jaar dus hard aan de slag gegaan om in het laatste blok alvast twee vakken van jaar vier te behalen. En dat is gelukt! Overwinning 1!

Daarnaast moet je zorgen dat je in een half jaar tijd (van september tot januari) een heel schooljaar voltooid. Daar zijn we nu druk mee bezig. Soms gaat dit met wat tegenslag, maar over het algemeen gaat het best aardig!

Dan nu iets over Ghana. Ghana is een land dat redelijk ontwikkeld is. De politiek is stabiel en steeds meer mensen spreken de Engelse taal en hebben een eigen bedrijf of een baan. Daarentegen kent het land ook nog enkele gebreken. In de drie maanden dat ik in Ghana ben (maart-april-mei) zal ik onderzoek doen naar het onderwijs in Ghana. Hierbij richt ik mij tot de vraag hoe het onderwijs in dit land beter toegankelijk kan worden gemaakt voor straatkinderen. Ghana kent een hoog percentage kindmigranten. Deze kinderen vertrekken zonder ouders vanuit de rurale gebieden naar de urbane gebieden met de hoop op een beter leven. Veelal belanden de kinderen op de markt en verkopen zij water of fruit. Zonder enige vorm van onderwijs hebben zij het moeilijk om zich te handhaven in de maatschappij.

Binnen de organisatie Good Work Ghana zal ik vrijwilligerswerk gaan doen, waarbij ik straatkinderen bijles ga geven in Engels en rekenen. De kinderen hebben nog geen enkele vorm van onderwijs genoten en spreken allen de lokale stamtaal. Om de kinderen de mogelijkheid te bieden onderwijs te volgen hebben zij kennis van de Engelse taal nodig. Het geven van de bijles zal mij als docent verder ontwikkelen op onder andere pedagogisch en didactisch opzicht. Ik zal met de vorm van onderwijs aan moeten sluiten bij de belevingswereld van de kinderen en daarbij het nut van onderwijs duidelijk maken. Door het onderzoek dat ik doe naar de toegankelijkheid van onderwijs, verbreed en verdiep ik mij als docent. Ik leer te werken met leerlingen met een cognitieve ontwikkelingsachterstand en met leerlingen met gebrekkige taalvaardigheden (wat betreft de Engelse taal).

Tijdens mijn werkzaamheden in Ghana zal ik verblijven in een gastgezin. Ik heb bewust gekozen om te verblijven in een Ghanees gastgezin, omdat ik op deze manier meer kan leren over de cultuur en gewoontes van het land. Met deze ervaring ben ik in staat om tijdens mijn lessen in het middelbaar onderwijs in Nederland beter te vertellen over Afrika en Ghana specifiek. Met deze ervaring leer ik om mij te verplaatsen in andere culturen en hier begrip voor op te brengen.

Kortom, er staat mij een enorme uitdaging te wachten! Tot het moment van vertrek en tijdens mijn reis zal ik op dit forum enkele verslagen bijhouden. Met veel enthousiasme kijk ik uit naar mijn reis!

Recente Reisverslagen:

20 April 2013

Het (bijna) laatste verslag...

17 April 2013

Naar huis...

13 April 2013

Eerste ervaringen van de straat

05 April 2013

Scholen en (huis)dieren in Ghana

30 Maart 2013

Rekenen
Jennifer

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 21264

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 24 Mei 2013

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: