De dag van vertrek - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Jennifer Groot - WaarBenJij.nu De dag van vertrek - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Jennifer Groot - WaarBenJij.nu

De dag van vertrek

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

03 Maart 2013 | Nederland, Maassluis

Vandaag is het dan eindelijk zo ver. En ik ben helemaal niet zenuwachtig! Althans misschien een klein beetje... Dus om de tijd te doden, schrijf ik nog een stukje over de laatste voorbereidingen.

De laatste maand had ik nauwelijks meer les op de Hogeschool. Ik ben lekker aan de slag gegaan in de bakkerij om nog wat euro's bij elkaar te werken. Ook moest ik nog naar de GGD voor de laatste inentingen en naar de ambassade van Ghana voor het ophalen van een visum. Nu zijn de mensen bij de ambassade zeer bijzonder. En kunnen ze ook zeer moeilijk doen met het uitgeven van een visum.

In het kort: Ik kwam drie weken voor vertrek bij de ambassade. Ik had mijn paspoort meegenomen; de visumformulieren in viervoud ingevuld inclusief vier pasfoto's erop geplakt; een kopie van mijn vliegticket; een kopie van mijn paspoort; mijn medicijnenpaspoort en dan ook nog brieven van de organisatie. Een heel pakket dat bij de eerste blik op de papieren, direct werd afgekeurd. Er stond namelijk geen offciële handtekening op de uitnodiging van de organisatie... Helaas, ik mocht weer zonder visum naar huis. Tijdens de tweede poging was de prijs ineens omhoog gegaan (het tijdsverschil tussen poging 1 en poging 2: Een weekend, ofwel 2 dagen!). Ik had 50 euro cash bij me en het bedrag was nu ineens 60 euro. Gelukkig was er een man zo vriendelijk om tien euro te lenen! Helemaal goud!

Een week voor vertrek, vorige week zaterdag dus, hadden Gerben en Sonja nog een mooi feest voor Arjen en mij georganiseerd. Er was een hapje en een drankje en ook draaide er een mooie presentatie met wat foto's van Ghana van mijn reis van vorig jaar. Arjen en ik hadden mensen uitgenodigd, best veel mensen... Vooraf hoor je dan wie er allemaal niet komen: Korfbalvrij weekend, dus een hoop mensen een weekend weg en uit eten; Familie woont ver weg; Vrienden wonen ver weg en moeten tot laat werken; Enzovoorts. Al met al hoorden we een aantal mensen die niet konden. Maar tot onze verbazing was de hele zaal gevuld! Bijna 100 mensen waren die avond langsgekomen om te horen wat we precies gaan doen. De presentatie die we gaven was erg goed gegaan! Ook de Ghana-giften-bus is tijdens deze avond flink gevuld. Iedereen enorm bedankt voor deze vrijgevigheid.

Zo op het laatste moment ook nog wat spulletjes verzameld om mee te nemen. Nog even wat rekenboeken gekocht bij de boekhandel en kleine Futura-shirtjes opgehaald bij de familie Heine (inclusief twee heerlijk grote sporttassen). De laatste week hoefde ik niet zo veel meer te werken, dus nog wat boodschappen gedaan en heerlijk veel bakkies gedaan. Alle kampspullen zijn overgedragen aan Elize en de lunch met mijn nichten, tante, zusje en moeder was erg gezellig!

Gister de laatste korfbalwedstrijd gespeeld in de zaal van dit seizoen. Helaas was een doelpuntje niet gegund, maar we hebben wel ruim gewonnen met 19-9! Helemaal fantastisch. Aan het eind van Bram nog een leuk bloemetje gehad (Bedankt) en nog een leuk pakketje voor in het vliegtuig van Annelies en Tom (Bedankt). Volgende week de kampioenswedstrijd / beslissingswedstrijden. Mensen, ik vind het erg jammer dat ik daar niet bij kan zijn, maar heel veel succes. En de live-verbinding gaat geregeld worden (mits het niet regent in Ghana, want dan heb ik niet veel stroom en internet).

Na een heerlijk ontbijtje vanochtend, is het nu tijd om dit bericht af te sluiten. Voor nu ga ik nog de laatste spullen in de handbagage stoppen. Nog even heerlijk onder het warme water van de douche doorlopen en dan vanmiddag rond drie uur gaan we naar het vliegveld. Met een tussenstop in Londen (dat is op dit moment het spannendste, want ik moet overstappen op Londen Heathrow; Van terminal 5 naar terminal 3 is ongeveer 1,5 uur reizen!) verwacht ik morgen om half zes lokale tijd (dan is het hier half zeven) op het vliegveld van Ghana aan te komen.

Iedereen bedankt voor alle lieve berichtjes tot zover! Ik weet nog dat ik zei: "Over drie maanden, dan vertrek ik!" En nu is het dan ineens al zover. Ik houd jullie op de hoogte via deze website en tot gauw allemaal!

Speciaal voor Femke: Haarstatus op dit moment: Fantastisch!

  • 03 Maart 2013 - 11:26

    Susan Middeldorp:

    Veel plezier!!!!

  • 03 Maart 2013 - 11:37

    Bianca En Hans:

    Ha Jennifer,
    Heel veel plezier in Ghana, maak er wat moois van!
    Groetjes Hans en Bianca

  • 03 Maart 2013 - 11:46

    Annelies:

    Ha Jen, je eerste verhaal is al leuk om te lezen! Spannende dag vandaag! Veel plezier!!!

  • 03 Maart 2013 - 12:07

    Anouk:

    Coool!! Ht aat beginnen!

  • 03 Maart 2013 - 12:27

    Ron&Lianne:

    Jen, goede reis, succes met overstappen (gaat vast lukken). En héél véél succes in Ghana!!

  • 03 Maart 2013 - 12:29

    Wilma Boogaard:

    Ha nichtje eindelijk is het zover hEEEEEEEEEEEEEEEl veel succes en maak er wat van. Dikke knuf tantetje.

  • 03 Maart 2013 - 14:54

    Gerben:

    Zo jen here u go have Fun en een goede en leerzame tijd daar.
    Dat je maar mooie praat mag hebben met i ghaneze Gr. Ger

  • 03 Maart 2013 - 15:15

    Mariska:

    Ha nicht,

    De lunch vrijdag was inderdaad erg gezellig en over een aantal maanden zul je vast hele verhalen hebben bij je terugkomst 'high tea'!!
    Een hele goede reis gewenst en vooral het overstappen :)!
    Tot over een paar maanden en wij blijven jou natuurlijk gewoon via deze site volgen !
    Liefs van Ronald en Mariska en een hele dikke knuffel van Finn

  • 03 Maart 2013 - 16:48

    Annet:

    Goeie reis en veel plezier daar...........

  • 03 Maart 2013 - 23:26

    Ma:

    Ondertussen zit jij op je vlucht vanuit Londen naar Accra. Hoop dat de reis goed verloopt verder. Hoop snel te horen dat je goed bent aangekomen lieverd. We zijn super trots op je. Ga lekker onthaasten en we kijken uit naar je volgende verhaal. Dikke knuf van ons allemaal

  • 03 Maart 2013 - 23:44

    José De Wit:

    he Jen ik wist niet dat je vandaag al wegging..ik wil je nog bedanken voor je lieve berichtje...ik wens je heel veel succes toe in Ghana en hoop je van de zomer weer te zien op het veld...tot dan groetjes José

  • 07 Maart 2013 - 14:31

    Bianca:

    ha Jen,

    ik ga je verhalen volgen hoor, veel succes met al je plannen in Ghana en wie weet zien we nog wel een wedstrijdje Futura - Dijkvogels voorbijkomen op de pictures ...

    groeten Bianca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Maassluis

Vrijwilligerswerk in Ghana

Vorig jaar ben ik met mijn opleiding, Lerarenopleiding Aardrijkskunde, drie weken naar Ghana geweest. Ik heb het land doorkruist, samen met mijn klasgenoten, van noord naar zuid en van west naar oost. Hierbij heb ik veel gezien aan zowel natuur en cultuur. Ik heb veel geleerd over Ghana en Afrika dat ik kan gebruiken tijdens mijn aardrijkskundelessen op de middelbare school. Echter, tijdens mijn reis ontdekte ik dat drie weken eigenlijk te kort is om daadwerkelijk het land beter te leren kennen. Ik heb ontdekt dat er veel meer uit deze studiereis te halen is, wanneer je er voor een langere periode verblijft. Het 'schoolreisje' heeft een prachtig fotoboek opgeleverd en veel ervaringen, maar de wens om terug te keren naar Ghana was bij terugkomst in Nederland direct aanwezig.

Ik ben me gaan verdiepen in de mogelijkheden. Allereerst, om een half jaar weg te kunnen, moet je zorgen dat je de vakken die in dat jaar worden gegeven al behaald hebt. Vorig jaar dus hard aan de slag gegaan om in het laatste blok alvast twee vakken van jaar vier te behalen. En dat is gelukt! Overwinning 1!

Daarnaast moet je zorgen dat je in een half jaar tijd (van september tot januari) een heel schooljaar voltooid. Daar zijn we nu druk mee bezig. Soms gaat dit met wat tegenslag, maar over het algemeen gaat het best aardig!

Dan nu iets over Ghana. Ghana is een land dat redelijk ontwikkeld is. De politiek is stabiel en steeds meer mensen spreken de Engelse taal en hebben een eigen bedrijf of een baan. Daarentegen kent het land ook nog enkele gebreken. In de drie maanden dat ik in Ghana ben (maart-april-mei) zal ik onderzoek doen naar het onderwijs in Ghana. Hierbij richt ik mij tot de vraag hoe het onderwijs in dit land beter toegankelijk kan worden gemaakt voor straatkinderen. Ghana kent een hoog percentage kindmigranten. Deze kinderen vertrekken zonder ouders vanuit de rurale gebieden naar de urbane gebieden met de hoop op een beter leven. Veelal belanden de kinderen op de markt en verkopen zij water of fruit. Zonder enige vorm van onderwijs hebben zij het moeilijk om zich te handhaven in de maatschappij.

Binnen de organisatie Good Work Ghana zal ik vrijwilligerswerk gaan doen, waarbij ik straatkinderen bijles ga geven in Engels en rekenen. De kinderen hebben nog geen enkele vorm van onderwijs genoten en spreken allen de lokale stamtaal. Om de kinderen de mogelijkheid te bieden onderwijs te volgen hebben zij kennis van de Engelse taal nodig. Het geven van de bijles zal mij als docent verder ontwikkelen op onder andere pedagogisch en didactisch opzicht. Ik zal met de vorm van onderwijs aan moeten sluiten bij de belevingswereld van de kinderen en daarbij het nut van onderwijs duidelijk maken. Door het onderzoek dat ik doe naar de toegankelijkheid van onderwijs, verbreed en verdiep ik mij als docent. Ik leer te werken met leerlingen met een cognitieve ontwikkelingsachterstand en met leerlingen met gebrekkige taalvaardigheden (wat betreft de Engelse taal).

Tijdens mijn werkzaamheden in Ghana zal ik verblijven in een gastgezin. Ik heb bewust gekozen om te verblijven in een Ghanees gastgezin, omdat ik op deze manier meer kan leren over de cultuur en gewoontes van het land. Met deze ervaring ben ik in staat om tijdens mijn lessen in het middelbaar onderwijs in Nederland beter te vertellen over Afrika en Ghana specifiek. Met deze ervaring leer ik om mij te verplaatsen in andere culturen en hier begrip voor op te brengen.

Kortom, er staat mij een enorme uitdaging te wachten! Tot het moment van vertrek en tijdens mijn reis zal ik op dit forum enkele verslagen bijhouden. Met veel enthousiasme kijk ik uit naar mijn reis!

Recente Reisverslagen:

20 April 2013

Het (bijna) laatste verslag...

17 April 2013

Naar huis...

13 April 2013

Eerste ervaringen van de straat

05 April 2013

Scholen en (huis)dieren in Ghana

30 Maart 2013

Rekenen
Jennifer

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 21241

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 24 Mei 2013

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: