Het komt steeds dichterbij - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Jennifer Groot - WaarBenJij.nu Het komt steeds dichterbij - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Jennifer Groot - WaarBenJij.nu

Het komt steeds dichterbij

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

04 Februari 2013 | Nederland, Maassluis

De eerste twee verslagen zijn alweer een tijd geleden geschreven, dus de hoogste tijd voor een update! De eerste voorbereidingen zijn ondertussen afgerond en we gaan al richting de laatste voorbereidingen. De afgelopen maanden heb ik niet stilgezeten. Zo heb ik op school de minor zicht op speciaal onderwijs afgerond, door een onderzoeksverslag in te leveren dat uitgevoerd is op een school voor praktijkonderwijs. Daarnaast heb ik het assessment startbekwaam gehaald, dat betekent dat ik officieel voor de klas mag staan als docent, YES! Ten slotte heb ik de afgelopen week afscheid genomen van de kids op mijn stageschool. Door ze blij te maken met een mooi cadeau, heb ik alle kinderen met een glimlach het lokaal zien verlaten. Het was een gezellige middag, waarbij ik zelf ook nog goed in het zonnetje werd gezet. Met een onwijs leuk vriendenboekje met teksten en knutsels van de leerlingen en een mooi cadeau (een beeldje uit Ghana) van Marjolein en Anneke heb ik een fantastische tijd gehad in het speciaal onderwijs, op de Herman Broerenschool.

Ook voor de reis naar Ghana zijn de nodige voorbereidingen getroffen. Er zijn vele sponsoringen binnengehaald van mensen die de stichting GoodWorkGhana en het werk dat verricht wordt een warm hart toe dragen. Bij deze alvast enorm bedankt en de sponsoringen krijgen zeker een goede bestemming! Waarbij de bestemmingen ook zeker zullen worden vastgelegd op een fotootje!

Vandaag zijn Arjen en ik afgereisd naar Den Bosch. Hier hebben we kennis gemaakt met Marlieke en Yao. Zij hebben zes jaar lang verschillende projecten opgezet en gecoördineerd in Ghana. Nu zijn ze terug in Nederland en werken ze bij de Nederlandse stichting GoedWerkGhana. Het was fijn om vandaag een beeld te krijgen bij de personen die steeds genoemd zijn bij ondertekening van de vele e-mails die over een weer gaan. E-mails die gaan over de arbeid die wij zullen verrichten, maar ook e-mails die gaan over skype (want ja, het thuisfront wil graag op de hoogte blijven van de activiteiten in Ghana) en over het doen van de was! We hebben Marlieke en Yao leren kennen als twee fijne, vriendelijke mensen die hart dragen voor de organisatie en de activiteiten. Zij konden ons van alles vertellen over het land en over de dagelijkse gang van zaken in Ghana. Veelal positieve punten werden besproken, zoals de vriendelijkheid van de mensen, de behulpzaamheid van de mensen en de mogelijkheden die het land biedt om je geheel te verdiepen in een nieuwe cultuur. Daarnaast waren er ook een aantal gespreksonderwerpen die wellicht minder positief oogden… Ga er maar vanuit dat je malaria krijgt. Maar, gewoon een kuurtje kopen en dan is het eigenlijk niet meer dan een soort griep! En, je hebt weer een spannend verhaal als je thuis komt! Schrik dus niet als de titels van één van de verhalen later deze maanden luidt: Malaria is een feit. Ook dat komt allemaal weer goed!

Arjen is weer meer te weten gekomen over de bus waar hij aan gaat sleutelen, als hij komt in mei. Vooral tie-rips, moertjes en boutjes zullen worden ingepakt om de bus weer wat op te knappen. Mijn eigen activiteiten blijven nog wat ‘afwachtend’. Maar dat is Afrika. Tegen de tijd dat we er zijn, zullen de definitieve plannen getrokken worden.

Naast het gesprek van vandaag staan er nog enkele andere bezoeken gepland. De GGD (gezellig!) en de ambassade in Den Haag zullen worden bezocht. De ambassade van Ghana is niet echt representatief voor het land. De mensen lijken er met het jaar onvriendelijker te worden en zijn dus totaal het tegenovergestelde van de mensen in Ghana zelf. Binnenkort gaan we proberen een visum te bemachtigen, met als belangrijkste tip: Vertel vooral zo min mogelijk over je uit te voeren activiteiten.

Nog even met enkele vraagtekens, maar al wel groot en breed te lezen op facebook, blijkt dat er op zaterdag 23 februari een Ghana-party wordt georganiseerd in de Lier. De bedenkers van dit evenement hoop ik een dezer dagen nog even te spreken, om later nog wat concreter de bedoeling toe te kunnen lichten. Voor nu: De voorbereidingen krijgen steeds meer vorm, de reis komt steeds dichter bij, het geheel gaat steeds meer leven. We hebben er zin in!

Liefs,

Jennifer

  • 05 Februari 2013 - 15:15

    Jaap En Nel Noordam.:

    Jennifer wat een uitdaging, we bidden dat je visum er gauw mag zijn en sterkte met de laatste voorbereidingen.
    Gods zegen van Jaap en Nel.

  • 19 Februari 2013 - 02:10

    Anouk De Groot:

    Haaa Jennos!

    Zit ik net op facebook te vragen wat je allemaal gaat doen enzo.. maar ik kan dat natuurlijk beter hier op lezen haha. Maar wat onzettend cool dat je weer na Ghana gaat.. Zoommoooi!! Ik ga je verhalen volgen.

    Zonninge groetjes vanuit Curacao :D

  • 23 Februari 2013 - 14:30

    Judith Fransen:

    He Jen,
    Heel gaaf dat je dit avontuur gaat doen! En ik lees dat vriendlief mee gaat, hoe leuk! Plaats af en toe een berichtje en een plaatje hier, want ik ben razendnieuwsgierig! Geniet! Liefs uit Delft, Judith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Maassluis

Vrijwilligerswerk in Ghana

Vorig jaar ben ik met mijn opleiding, Lerarenopleiding Aardrijkskunde, drie weken naar Ghana geweest. Ik heb het land doorkruist, samen met mijn klasgenoten, van noord naar zuid en van west naar oost. Hierbij heb ik veel gezien aan zowel natuur en cultuur. Ik heb veel geleerd over Ghana en Afrika dat ik kan gebruiken tijdens mijn aardrijkskundelessen op de middelbare school. Echter, tijdens mijn reis ontdekte ik dat drie weken eigenlijk te kort is om daadwerkelijk het land beter te leren kennen. Ik heb ontdekt dat er veel meer uit deze studiereis te halen is, wanneer je er voor een langere periode verblijft. Het 'schoolreisje' heeft een prachtig fotoboek opgeleverd en veel ervaringen, maar de wens om terug te keren naar Ghana was bij terugkomst in Nederland direct aanwezig.

Ik ben me gaan verdiepen in de mogelijkheden. Allereerst, om een half jaar weg te kunnen, moet je zorgen dat je de vakken die in dat jaar worden gegeven al behaald hebt. Vorig jaar dus hard aan de slag gegaan om in het laatste blok alvast twee vakken van jaar vier te behalen. En dat is gelukt! Overwinning 1!

Daarnaast moet je zorgen dat je in een half jaar tijd (van september tot januari) een heel schooljaar voltooid. Daar zijn we nu druk mee bezig. Soms gaat dit met wat tegenslag, maar over het algemeen gaat het best aardig!

Dan nu iets over Ghana. Ghana is een land dat redelijk ontwikkeld is. De politiek is stabiel en steeds meer mensen spreken de Engelse taal en hebben een eigen bedrijf of een baan. Daarentegen kent het land ook nog enkele gebreken. In de drie maanden dat ik in Ghana ben (maart-april-mei) zal ik onderzoek doen naar het onderwijs in Ghana. Hierbij richt ik mij tot de vraag hoe het onderwijs in dit land beter toegankelijk kan worden gemaakt voor straatkinderen. Ghana kent een hoog percentage kindmigranten. Deze kinderen vertrekken zonder ouders vanuit de rurale gebieden naar de urbane gebieden met de hoop op een beter leven. Veelal belanden de kinderen op de markt en verkopen zij water of fruit. Zonder enige vorm van onderwijs hebben zij het moeilijk om zich te handhaven in de maatschappij.

Binnen de organisatie Good Work Ghana zal ik vrijwilligerswerk gaan doen, waarbij ik straatkinderen bijles ga geven in Engels en rekenen. De kinderen hebben nog geen enkele vorm van onderwijs genoten en spreken allen de lokale stamtaal. Om de kinderen de mogelijkheid te bieden onderwijs te volgen hebben zij kennis van de Engelse taal nodig. Het geven van de bijles zal mij als docent verder ontwikkelen op onder andere pedagogisch en didactisch opzicht. Ik zal met de vorm van onderwijs aan moeten sluiten bij de belevingswereld van de kinderen en daarbij het nut van onderwijs duidelijk maken. Door het onderzoek dat ik doe naar de toegankelijkheid van onderwijs, verbreed en verdiep ik mij als docent. Ik leer te werken met leerlingen met een cognitieve ontwikkelingsachterstand en met leerlingen met gebrekkige taalvaardigheden (wat betreft de Engelse taal).

Tijdens mijn werkzaamheden in Ghana zal ik verblijven in een gastgezin. Ik heb bewust gekozen om te verblijven in een Ghanees gastgezin, omdat ik op deze manier meer kan leren over de cultuur en gewoontes van het land. Met deze ervaring ben ik in staat om tijdens mijn lessen in het middelbaar onderwijs in Nederland beter te vertellen over Afrika en Ghana specifiek. Met deze ervaring leer ik om mij te verplaatsen in andere culturen en hier begrip voor op te brengen.

Kortom, er staat mij een enorme uitdaging te wachten! Tot het moment van vertrek en tijdens mijn reis zal ik op dit forum enkele verslagen bijhouden. Met veel enthousiasme kijk ik uit naar mijn reis!

Recente Reisverslagen:

20 April 2013

Het (bijna) laatste verslag...

17 April 2013

Naar huis...

13 April 2013

Eerste ervaringen van de straat

05 April 2013

Scholen en (huis)dieren in Ghana

30 Maart 2013

Rekenen
Jennifer

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 21235

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 24 Mei 2013

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: