Letters schrijven en maskers kleuren - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jennifer Groot - WaarBenJij.nu Letters schrijven en maskers kleuren - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jennifer Groot - WaarBenJij.nu

Letters schrijven en maskers kleuren

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

24 Maart 2013 | Ghana, Kumasi

Lieve allemaal,

Hier weer een berichtje uit Ghana. Het gaat allemaal goed. Volgende week kan ik, zo lijkt het, eindelijk beginnen met mijn echte onderzoeken bij de verschillende scholen in en rond Kokobeng. Het is een kort weekje in verband met het paasweekend, maar ik kijk er al wel naar uit. Hierbij een kort verslag over het werk op de day-care, inclusief een verslag van een bewogen, ietwat teleurstellend, weekend. Bedankt weer voor alle berichtjes. Het doet me enorm goed om berichten uit Nederland te horen.

Veel liefs.

Donderdag en vrijdag
Donderdag en vrijdag ben ik in Kokobeng geweest. Ik was in eerste instantie helemaal blij om weer terug te gaan, want ik wilde graag wat kleding wassen. Eenmaal in Kokobeng was er een flinke tegenslag. De waterpomp was kapot, dus er was geen water. Dat wil zeggen: Geen water om kleding te wassen. Geen water om de wc door te spoelen. Geen water om te douchen. Gelukkig wel water om te drinken, want dat zit in zakjes. Het werd echt een flinke baaldag gezien het feit dat ik ook erg last had van m’n darmen… en ik de wc niet door kon trekken; Het erg warm was dus ik flink zweette… maar ik niet onder de douche kon; Mijn kleren echt opraakte… en dat er geen water was om het te wassen. Maar goed. Het is Afrika en je went eraan (althans, dat probeer je te doen).


Ik heb m’n was daarom maar even laten doen door iemand uit het dorp. Dit was ook prima! Verder heb ik de dagen op Kokobeng weer lekker spelletjes gedaan met verschillende kinderen. Zo heb ik met de kinderen maskers gemaakt. Helemaal fantastisch. Ook heb ik ze wat letters leren schrijven en enkele kleuren geleerd. Het waren twee rustige dagen in Kokobeng, maar het was wel even lekker bijkomen.

De vrijdag hadden we nog steeds geen water. Aan het ochtendritueel van insmeren (zonnebrand en deet) aankleden en haren kammen is daarom nog een activiteit toegevoegd. Emmers water halen om het toilet door te spoelen. Gelukkig had het flink geregend, dus de waterton was aardig gevuld. Vrijdag heb ik met vier kinderen aandacht besteedt aan het schrijven van letters. Ze hadden er de grootste lol in. Een leerling zei me steeds na en ik noemde hem papagaai. Dit vond hij prachtig en ook dit woord zij hij na. Bij het schrijven viel op dat de fijne motoriek niet helemaal goed ontwikkeld is bij de meesten, maar de letters leken in ieder geval op letters. Na het schrijfwerk heb ik met de kinderen maskers gemaakt. De maskers mochten ze inkleuren met potlood. Het kleuren binnen de lijntjes was voor het ene kind een hele opgave en voor het andere kind was het juist weer tamelijk eenvoudig. Uiteindelijk hadden de kinderen vier totaal verschillende maskers gemaakt. De grootste lol werd daarna beleefd met het maken van enkele foto’s. Daarna was er tijd om een hele tijd met de kinderen buiten te spelen. Het blijft een hele opgave om iedereen gelijke aandacht te geven, maar het gaat steeds beter. Gezien het feit dat de kinderen mijn Engelse uitleg van ‘ik kan niet met iedereen tegelijk spelen’ niet begrijpen, negeer ik soms de kinderen een beetje. Niet helemaal aardig, maar ik weet ook geen andere manier. Ze blijven echt aan me trekken en sleuren. ’s Middags toen de kids weg waren heb ik in alle rust aan mijn schoolwerk kunnen zitten. Dit was gewoon even genieten!

Zaterdag en zondag
Dat wat een enorm leuke zaterdag leek te worden, eindigde in een tamelijk fiasco. Zoals Judith me eens adviseerde: Bedenk voorafgaand aan je plannen wat er allemaal fout kan gaan. Nou zoveel dingen had ik nog niet bedacht hoor! De oorspronkelijke planning week maar iets af van de werkelijkheid.

Om zeven uur gingen we naar Kumasi en we konden met Dani en Mirjam meerijden… Niet waar. We vertrokken pas om negen uur, maar de landrover had een lekke band. Dus vertrokken we om half tien.
Denise en ik gingen samen met twee Ghanese docenten van de daycare naar een dorpje op een uur afstand… Niet waar. We bereikten de plaats van bestemming pas na drie uur in een trotro!
We betaalden de reis van de Ghanese docenten omdat zij ons zouden rondleiden… Niet waar. Ze waren er nog nooit geweest met als gevolg dat we twee keer voor een taxi hebben betaald voor iets dat we net zo goed met de trotro hadden kunnen doen!
We zouden om vier uur terug zijn, zodat we nog naar de stad konden… Niet waar. We zijn helemaal nooit in de stad geweest. Dus we hebben nog geen nieuw broodbeleg gekocht (jam en pasta) en hebben ook geen internetcafé bezocht.
Het dorpje bood een grot en een mooi uitzicht… Misschien waar, maar hier zijn we nooit gekomen. Op het moment wordt afgeraden te reizen in het donker. Omdat we pas om drie uur ’s middags in het desbetreffende dorp waren, moesten we direct terug. Uiteindelijk goed dat we deze beslissing zo snel hadden genomen, want we hadden de allerlaatste trotro van die dag terug. En de laatste vier kaartjes.
We hebben leuke foto’s gemaakt en zijn met een voldaan gevoel teruggekeerd… Niet waar. We hadden veel hoofdpijn, geen foto’s en een tamelijk rot gevoel. Nu kunnen we er trouwens wel om lachen! Volgende keer beter!

De zondag was een stuk beter. Na in de ochtend gewerkt te hebben aan school ben ik in de middag met Denise naar de stad gegaan. Hier hebben we nieuwe jam gekocht voor op het brood (de pindakaas en eieren wordt je ook wel een beetje zat) en ook heb ik boterhamzakjes aangeschaft. Althans, het zijn een soort zip-lock zakjes. Ook zijn we naar het internetcafé geweest waar we lekker hebben gebeld met het thuisfront. Fijn te horen dat alles daar zijn gangetje gaat. Waarbij ik iedereen wel enorm veel succes wens met de kou! Morgen ga ik weer terug naar Kokobeng om enkele overheidsscholen in de rurale gebieden te bezoeken. Ik ben benieuwd!

  • 24 Maart 2013 - 19:16

    Judith Fransen :

    Haha ik weet nie of je mij bedoelde...maarreh... Je stuk is weer een feest van herkenning! Misschien handig om totaal blanco de dagen te beginnen...haha...wat zal jij relativeren kunnen bij terugkomst! En wat zullen de kids genieten van jouw aandacht!
    Blijf schrijven, Jen! Ennn, ik ben erg benieuwd naar je foto's!

  • 24 Maart 2013 - 19:55

    Rob:

    Je wordt wel op de proef gesteld daar hè. Maar toch weer een mooi verslag om te lezen. Sterkte met de lastige dingen daar en (blijf) geniet(en) van de mooie momenten.

  • 24 Maart 2013 - 20:02

    Ma:

    Ha lieverd
    Fijn je vanmorgen weer gesproken te hebben, wel jammer dat je geen web-cam had, hopelijk doet skype het binnenkort weer op je laptop.
    Ben benieuwd hoe je komende week gaat verlopen, hopelijk zijn de stakingen over en kan je verder met je project. En dan op naar de Pasen en de Sisters.
    Dikke knuf

  • 24 Maart 2013 - 20:41

    Mariska:

    Hoi nicht,

    Je houdt ons goed op de hoogte, fijn alle mooie verslagen te lezen!
    Succes weer de komende week. Liefs, Maris
    Xx

  • 24 Maart 2013 - 22:06

    Judith :

    Sssoooo mooie fotootjes!! Die koters lekker bezig! Daar doe je het toch voor!!

  • 25 Maart 2013 - 08:53

    Trudie:

    Ooooo,wat een leuke foto's Jen,
    Ja geen water dat is echt wel een probleem ,hoop voor jullie dat het gauw word opgelost,
    En die vermoeinde zaterdag ,met het openbaar vervoer schiet ook niet op,maar ja het is Africa,en het is er lekkker warm haha,veel succes met je schoolwerk, en op naar de Pasen
    Fijne Paasdagen ,en doe voorzichtig,
    Groetjes je buurvrouw

  • 25 Maart 2013 - 09:38

    Ferna:

    Leuk dat er foto's bij zijn.
    Maakt het verhaal nog completer.
    Wat een (zwarte) zaterdag en dan zo'n positief verhaal er aan hangen.
    Kijk uit naar je volgende verslag!

  • 25 Maart 2013 - 19:20

    Juul:

    Hoi Jen,

    Leuk om te lezen dat je zo met die kinderen in de weer bent. Ze willen natuurlijk allemaal aandacht van je hebben en mooie spulletje gebruiken. Gisteren bij '3 op reis' waren ze in Mozambique ook met kinderen bezig met vrijwilligerswerk voor kinderen. Ik heb er nu zo m'n beelden bij.

    Geniet nog van wat je doet en wederom van het lekkere weer...
    (Nu al 2 wedstrijden afgelast vanwege de kou, uiteraard de tegenpartij!)

  • 29 Maart 2013 - 19:52

    Ome Tom:

    Hey Jennifer, hoe gaat het nu met jouw? Ik zit dit net allemaal te lezen, dus ik denk dat het wel goed gaat. Ik mis nog een foto van een non, of heb ik niet goed gekeken. Hier sneeuwt het nog, dus jij heb niets te klagen, over het weer dan. Ziet er daar best goed uit, ik dacht dat je in een hutje sliep, maar dat valt mee zeker. Gister ben ik bij je moeder geweest, vandaar dat ik dit allemaal weet. Ik ga je nu volgen, dus maak maar veel foto's. Heb je nog wat nodig, kunnen we evt opsturen. Nou nog een goede tijd, en tot horens. Groetjes Ome Tom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Vrijwilligerswerk in Ghana

Vorig jaar ben ik met mijn opleiding, Lerarenopleiding Aardrijkskunde, drie weken naar Ghana geweest. Ik heb het land doorkruist, samen met mijn klasgenoten, van noord naar zuid en van west naar oost. Hierbij heb ik veel gezien aan zowel natuur en cultuur. Ik heb veel geleerd over Ghana en Afrika dat ik kan gebruiken tijdens mijn aardrijkskundelessen op de middelbare school. Echter, tijdens mijn reis ontdekte ik dat drie weken eigenlijk te kort is om daadwerkelijk het land beter te leren kennen. Ik heb ontdekt dat er veel meer uit deze studiereis te halen is, wanneer je er voor een langere periode verblijft. Het 'schoolreisje' heeft een prachtig fotoboek opgeleverd en veel ervaringen, maar de wens om terug te keren naar Ghana was bij terugkomst in Nederland direct aanwezig.

Ik ben me gaan verdiepen in de mogelijkheden. Allereerst, om een half jaar weg te kunnen, moet je zorgen dat je de vakken die in dat jaar worden gegeven al behaald hebt. Vorig jaar dus hard aan de slag gegaan om in het laatste blok alvast twee vakken van jaar vier te behalen. En dat is gelukt! Overwinning 1!

Daarnaast moet je zorgen dat je in een half jaar tijd (van september tot januari) een heel schooljaar voltooid. Daar zijn we nu druk mee bezig. Soms gaat dit met wat tegenslag, maar over het algemeen gaat het best aardig!

Dan nu iets over Ghana. Ghana is een land dat redelijk ontwikkeld is. De politiek is stabiel en steeds meer mensen spreken de Engelse taal en hebben een eigen bedrijf of een baan. Daarentegen kent het land ook nog enkele gebreken. In de drie maanden dat ik in Ghana ben (maart-april-mei) zal ik onderzoek doen naar het onderwijs in Ghana. Hierbij richt ik mij tot de vraag hoe het onderwijs in dit land beter toegankelijk kan worden gemaakt voor straatkinderen. Ghana kent een hoog percentage kindmigranten. Deze kinderen vertrekken zonder ouders vanuit de rurale gebieden naar de urbane gebieden met de hoop op een beter leven. Veelal belanden de kinderen op de markt en verkopen zij water of fruit. Zonder enige vorm van onderwijs hebben zij het moeilijk om zich te handhaven in de maatschappij.

Binnen de organisatie Good Work Ghana zal ik vrijwilligerswerk gaan doen, waarbij ik straatkinderen bijles ga geven in Engels en rekenen. De kinderen hebben nog geen enkele vorm van onderwijs genoten en spreken allen de lokale stamtaal. Om de kinderen de mogelijkheid te bieden onderwijs te volgen hebben zij kennis van de Engelse taal nodig. Het geven van de bijles zal mij als docent verder ontwikkelen op onder andere pedagogisch en didactisch opzicht. Ik zal met de vorm van onderwijs aan moeten sluiten bij de belevingswereld van de kinderen en daarbij het nut van onderwijs duidelijk maken. Door het onderzoek dat ik doe naar de toegankelijkheid van onderwijs, verbreed en verdiep ik mij als docent. Ik leer te werken met leerlingen met een cognitieve ontwikkelingsachterstand en met leerlingen met gebrekkige taalvaardigheden (wat betreft de Engelse taal).

Tijdens mijn werkzaamheden in Ghana zal ik verblijven in een gastgezin. Ik heb bewust gekozen om te verblijven in een Ghanees gastgezin, omdat ik op deze manier meer kan leren over de cultuur en gewoontes van het land. Met deze ervaring ben ik in staat om tijdens mijn lessen in het middelbaar onderwijs in Nederland beter te vertellen over Afrika en Ghana specifiek. Met deze ervaring leer ik om mij te verplaatsen in andere culturen en hier begrip voor op te brengen.

Kortom, er staat mij een enorme uitdaging te wachten! Tot het moment van vertrek en tijdens mijn reis zal ik op dit forum enkele verslagen bijhouden. Met veel enthousiasme kijk ik uit naar mijn reis!

Recente Reisverslagen:

20 April 2013

Het (bijna) laatste verslag...

17 April 2013

Naar huis...

13 April 2013

Eerste ervaringen van de straat

05 April 2013

Scholen en (huis)dieren in Ghana

30 Maart 2013

Rekenen
Jennifer

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1001
Totaal aantal bezoekers 21259

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 24 Mei 2013

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: