De eerste sponsoringen - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Jennifer Groot - WaarBenJij.nu De eerste sponsoringen - Reisverslag uit Maassluis, Nederland van Jennifer Groot - WaarBenJij.nu

De eerste sponsoringen

Door: Jennifer

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

11 November 2012 | Nederland, Maassluis

Lieve allemaal,

Wanneer je vrijwilligerswerk gaat doen in een Afrikaans land, gaan er veel voorbereidingen aan vooraf. Je kunt het werk, zoals je dit in een Westers land uitvoert, niet direct kopieren en uitvoeren in het Afrikaanse land.

Neem het geven van de bijlessen Engels en rekenen in Ghana. De straatkinderen in Ghana hebben veelal heel weinig onderwijs genoten, voordat zij op straat terecht kwamen. De kennis van de Engelse taal en het rekenen is zeer gebrekkig en blijft beperkt tot enkele woorden, zinnen en sommen die zij op de markt geleerd hebben. Best lastig als je dan bijles wilt geven en zelf geen Ghanees' spreekt. Hindernis 1 moet dus overwonnen worden...

Daarnaast zijn er schoolboeken in het land aanwezig. Deze zijn volledig in het Engels. Dit is goed voor de schoolgaande kinderen, omdat zij dan direct aan het Engels onderworpen worden. Echter, binnen de organisatie zijn de boeken niet aanwezig. Het zoeken op een markt naar boeken is een groot 'gedoe' gezien de organisatie van een dergelijke markt. De logische paden zijn niet aanawezig en de omvang is enorm! Hindernis 2 rondom de schoolboeken moet dus overwonnen worden...

Ten slotte hebben de straatkinderen veelal een afkeer van het onderwijs. Zij kunnen enerzijds enorm gemotiveerd zijn, maar anderzijds ook vervelende ervaringen met zich meedragen rondom het onderwijs, waardoor zij een afkeer hebben gekregen tegen iedere vorm van lesgeven. Het is dus een enorme uitdaging om de straatkinderen gemotiveerd te krijgen. Hierbij is het belangrijk dat het onderwijs aansluit op de belevingswereld van de kinderen. Maar hoe kun je je, als westers, in luxe opgegroeide, meid inleven in de positie van straatkinderen! Hindernis 3 moet dus overwonnen worden...

Met de verschillende hindernissen ben ik aan de slag gegaan. Allereerst ben ik op zoek gegaan naar onderwijsmateriaal hier in Nederland. Dit materiaal is voor mij begrijpelijk en kan ik uitleggen aan de straatkinderen op een manier die hen aanspreekt. Met enkele werkboeken is het mogelijk dat de kinderen ook zelf aan de slag gaan met opdrachten. Er zijn veel brieven verstuurd naar onderwijsinstellingen en uitgeverijen. Je moet altijd eerst een aantal keer nee ontvangen, maar uiteindelijk heb ik goed nieuws mogen horen. Pearson Education kon voorzien in schoolboeken Engels. Een enorme hoeveelheid, waarbij de lesboeken en schoolboeken totaal in het Nederlands zijn. Op basisschool niveau is dit gemakkelijk toepasbaar. Met nog enkele puzzels en docentenhandleidingen was ik helemaal gelukkig! Enkele dagen mocht ik ook nog een bericht ontvangen van Malmberg. Zij konden voorzien in een aantal schoolboeken op een iets hoger niveau. Met een doos van 15 kilo was ik zeer verheugd. Met de bijlessen Engels komt het wel goed.

Om de straatkinderen de mogelijkheid te geven om tot leren te komen wilde ik ook graag enkele schriften, potloden, gummen, enz. meenemen. Ook hier kwam na een aantal maal nee en goed bericht van Van Dijk Educatie. Een doos met schriften en schrijfmateriaal werd naar mijn huisadres gestuurd.

Met twee dozen spullen ben ik zeer trots op het behaalde resultaat. De eerste voorbereidingen zijn getroffen en met succes. De eerste hindernissen zijn overwonnen, maar er zijn er nog een aantal te nemen. Zo blijf ik op zoek naar rekenmateriaal en rekenspelletjes. Maar er is al veel bereikt hier ben ik iedereen heel erg dankbaar voor!

Leuk ook om de eerste reacties, succeswensingen en zegeningen te lezen. Ik vind het al fantastisch om dit te lezen als ik hier in Nederland ben, laat staan op het moment dat ik in Ghana ben. Iedereen bedankt en het wordt een fantastsich avontuur!

  • 12 November 2012 - 10:34

    Mariska:

    Lieve nicht,

    Mooi om te lezen hoe je dit project oppakt!
    Veel succes met je voorbereidingen.
    We denken aan je.
    Liefs,
    Ronald, Mariska en een knuffel van Finn
    Xx

  • 12 November 2012 - 19:12

    Henk En Wilma:

    Lieve nicht,dat jij dit allemaal kan zeg!!!Erg knap. Veel succes met de verdere voorbereidingen!!!!
    Voordat je weggaat even nog een broodje he????????? Veel liefs van Oom en Tantetje uit De Lier.

  • 03 Februari 2013 - 17:21

    Monique Letterman:

    Hey Jennifer,
    Jammer dat je stage afgelopen is op de Herman Broerenschool.
    We willen nogmaals bedanken voor je leuke afscheidskadootje voor Kristel, ik mag wel zeggen een schot in de roos, (Nick en Simon) staan op haar bureautje, dicht bij haar bed, soms even kletsen tegen de mannen is erg leuk.
    En ook nog een leuk persoonlijke tekst over je belevenis met Kristel.
    De kinderen vonden het heel leuk met jou!
    Wij wensen jou veel succes in Ghana, een hele belevenis, denken we.
    De kinderen zullen daar vast heel blij zijn met jou komst en hopelijk kunnen jullie van elkaar veel leren.
    We gaan je verhalen volgen, bedankt en good luck over there,
    groetjes Monique Letterman(moeder v Kristel)
    en van Kristel natuurlijk

  • 03 Februari 2013 - 23:47

    Ivana:

    Ha Jen,
    Super om te lezen wat je allemaal gaat doen in Ghana, daar kun je trots op zijn! Het wordt vast een geweldige reis!
    Liefs Ivana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Maassluis

Vrijwilligerswerk in Ghana

Vorig jaar ben ik met mijn opleiding, Lerarenopleiding Aardrijkskunde, drie weken naar Ghana geweest. Ik heb het land doorkruist, samen met mijn klasgenoten, van noord naar zuid en van west naar oost. Hierbij heb ik veel gezien aan zowel natuur en cultuur. Ik heb veel geleerd over Ghana en Afrika dat ik kan gebruiken tijdens mijn aardrijkskundelessen op de middelbare school. Echter, tijdens mijn reis ontdekte ik dat drie weken eigenlijk te kort is om daadwerkelijk het land beter te leren kennen. Ik heb ontdekt dat er veel meer uit deze studiereis te halen is, wanneer je er voor een langere periode verblijft. Het 'schoolreisje' heeft een prachtig fotoboek opgeleverd en veel ervaringen, maar de wens om terug te keren naar Ghana was bij terugkomst in Nederland direct aanwezig.

Ik ben me gaan verdiepen in de mogelijkheden. Allereerst, om een half jaar weg te kunnen, moet je zorgen dat je de vakken die in dat jaar worden gegeven al behaald hebt. Vorig jaar dus hard aan de slag gegaan om in het laatste blok alvast twee vakken van jaar vier te behalen. En dat is gelukt! Overwinning 1!

Daarnaast moet je zorgen dat je in een half jaar tijd (van september tot januari) een heel schooljaar voltooid. Daar zijn we nu druk mee bezig. Soms gaat dit met wat tegenslag, maar over het algemeen gaat het best aardig!

Dan nu iets over Ghana. Ghana is een land dat redelijk ontwikkeld is. De politiek is stabiel en steeds meer mensen spreken de Engelse taal en hebben een eigen bedrijf of een baan. Daarentegen kent het land ook nog enkele gebreken. In de drie maanden dat ik in Ghana ben (maart-april-mei) zal ik onderzoek doen naar het onderwijs in Ghana. Hierbij richt ik mij tot de vraag hoe het onderwijs in dit land beter toegankelijk kan worden gemaakt voor straatkinderen. Ghana kent een hoog percentage kindmigranten. Deze kinderen vertrekken zonder ouders vanuit de rurale gebieden naar de urbane gebieden met de hoop op een beter leven. Veelal belanden de kinderen op de markt en verkopen zij water of fruit. Zonder enige vorm van onderwijs hebben zij het moeilijk om zich te handhaven in de maatschappij.

Binnen de organisatie Good Work Ghana zal ik vrijwilligerswerk gaan doen, waarbij ik straatkinderen bijles ga geven in Engels en rekenen. De kinderen hebben nog geen enkele vorm van onderwijs genoten en spreken allen de lokale stamtaal. Om de kinderen de mogelijkheid te bieden onderwijs te volgen hebben zij kennis van de Engelse taal nodig. Het geven van de bijles zal mij als docent verder ontwikkelen op onder andere pedagogisch en didactisch opzicht. Ik zal met de vorm van onderwijs aan moeten sluiten bij de belevingswereld van de kinderen en daarbij het nut van onderwijs duidelijk maken. Door het onderzoek dat ik doe naar de toegankelijkheid van onderwijs, verbreed en verdiep ik mij als docent. Ik leer te werken met leerlingen met een cognitieve ontwikkelingsachterstand en met leerlingen met gebrekkige taalvaardigheden (wat betreft de Engelse taal).

Tijdens mijn werkzaamheden in Ghana zal ik verblijven in een gastgezin. Ik heb bewust gekozen om te verblijven in een Ghanees gastgezin, omdat ik op deze manier meer kan leren over de cultuur en gewoontes van het land. Met deze ervaring ben ik in staat om tijdens mijn lessen in het middelbaar onderwijs in Nederland beter te vertellen over Afrika en Ghana specifiek. Met deze ervaring leer ik om mij te verplaatsen in andere culturen en hier begrip voor op te brengen.

Kortom, er staat mij een enorme uitdaging te wachten! Tot het moment van vertrek en tijdens mijn reis zal ik op dit forum enkele verslagen bijhouden. Met veel enthousiasme kijk ik uit naar mijn reis!

Recente Reisverslagen:

20 April 2013

Het (bijna) laatste verslag...

17 April 2013

Naar huis...

13 April 2013

Eerste ervaringen van de straat

05 April 2013

Scholen en (huis)dieren in Ghana

30 Maart 2013

Rekenen
Jennifer

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 661
Totaal aantal bezoekers 21233

Voorgaande reizen:

03 Maart 2013 - 24 Mei 2013

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: